Faculty of Science and Engineering早稲田大学 理工学術院

News

重要:理工学術院事務取扱について / IMPORTANT: Administrative service at FSE (Updated: Sep. 24)

1.9月25日以降のキャンパスへの入構/Entry to campus after Sep. 25

新型コロナウイルス対策本部発信の通知記載の通りです。
Please refer to the information from Secretariat of Novel Coronavirus Response Headquarters:

正門/Main Gate
地下鉄門/Subway Gate
西門/West Gate
8:00-22:30

注意事項/Note:

  • 各門ではカードリーダーで学生証・教職員証を確認します。ただし、8:30-17:00は、混雑(密集)防止のため正門、地下鉄門の門扉を半分開放します。
    At each gate, your student/faculty ID card will be checked by a card reader. However, The door of the main gate and the subway gate will be half opened from 8:30 to 17:00 to curb congestion.
  • 自転車は、正門、地下鉄門の門扉開放時のみ入構を許可します。構内では降車し、所定の駐輪場に停車してください。
    Bicycles are allowed to enter the campus only when the main gate and the subway gate are opened. In Campus, please got off and park it at the designated bicycle parking areas.
  • 構内の地下鉄出入口は終日閉鎖されます。
    On campus Exit from/Entrance to Nishi-Waseda Station will be closed all day.
  • 【在学生のみなさんへ】入構前に以下を確認してください。
    [For Students] Please read the following before entering the campus.
    秋学期に向けた新型コロナウイルス感染拡大防止の徹底について
    Announcement on the COVID-19 precautions for the fall semester (Japanese ONLY)

2.理工統合事務センター事務取扱/Administrative Office at FSE

入構時は、ご自身の体調に十分留意し、ラッシュの時間帯を避けていただくなど、感染の拡大につながらないようにお越しください。なお、証明書や学生証/裏面シール等は、新型コロナウイルス感染症対策等のご事情により来校できない学生に対する郵送対応も継続いたします。
When you visit campus, please take care of yourself and avoid rush hour in order to prevent the spread of infection.In case you cannot visit campus, but do need your certificate and/or backside sticker of your student ID (or student ID card for new students), application by post is available.

また、職員は交代勤務となりますため、開室時間や事務取扱内容が限定的になる場合もございます。証明書の発行等はご申請をお預かり次第迅速に対応をしておりますが、通常時に加えてお時間を要することもございます。ご不便をおかけいたしますが、安全に重きを置く判断であることをご理解いただき、引き続きご協力をお願いいたします。
Opening hours and administrative service may be limited, as staff members work in shift.  Upon receipt of your application, we will send back the certificates, backside sticker by postal service, but this may take time. We would appreciate your kind understanding on this.We are sorry if this might cause you any inconvenience, but your kind understanding and cooperation would be greatly appreciated, as this is to secure the safety and well-being of all stakeholders.

◆開室時間/Opening hours

月-金/Mon.-Fri. 11:00-15:00
(13:00-14:00閉室/Closed)

※土曜日、日曜日、祝日は閉室となります(なお大学暦に定める授業を行う祝日、臨時の休業日にご注意ください)。
*The administrative offices will be closed on Saturdays, Sundays, and holidays. (Please check the academic calendar for the holidays when classes will be in session, as well as for the days when classes will not be in session.)

63号館自動証明書発行機を利用される方/Obtaining certificate through automated certificate-issuing machine at Bldg.63

証明書の郵送を希望される方/Application for certificates by post

以下のページを参照のうえ、お申し込みください。
Please refer to the following website for your application:

※在学証明書を希望される場合は、申込書「その他」欄に「在学証明書」とご記入ください。
*Please fill in “Certificate of enrollment”in “Others”on the Certificate Request Form, if you need it.

学生証および裏面シールの郵送を希望される方/Application by post for your student ID card and backside sticker

事務取扱再開に伴い、学部生・大学院生の学生証および裏面シールは、51号館1階教学支援課カウンターにてお渡しすることが可能です。郵送(送料大学負担)を希望される学生は、以下のフォームよりご入力のうえ、お申し込みください。
As we resume administrative service, student ID card (for new undergraduate/graduate students) and backside sticker (for this academic year) can be handed over in the office of Academic and Student Affairs Section (1st floor, Bldg.51).Your student ID card and backside sticker can be sent also by post. (Costs for postal service can be covered by the university.) Please follow below link for your application:

*学生証再発行は原則として窓口にて承ります。ただし、やむを得ず郵送対応を希望される場合は、問い合わせフォームよりご相談ください。
*Request for re-issuance of your student ID card can be handled only at the office. However, please consult through inquiry form, if you cannot visit campus and would like us to send by post.

サポートレターの発行を希望される方/Application for support letter

11月2日(月)まで「卒業(修了)見込み証明書」が発行できない方が他大学の大学院に出願される方にはサポートレター(記載事項:事務所の公印、卒業/修了見込年月日、入学年月日、氏名、学籍番号、生年月日)を発行しています。郵送、窓口受領のいずれも対応可能です。事前にお問い合わせフォームよりご相談ください。

If you are unable to get a “Certificate of Expected Graduation” until before Nov. 2 (Mon) and will apply to other graduate schools , we can issue the support letter ( Descriptions: Issue the official seal of the office, expected graduation date, date of enrollment, name, student ID number and date of birth.) for you. You can apply it by either counter or post. If you need it, please consult through inquiry form in advance.

在留資格更新について/For Extension of Period of Stay/ Change of Status of Residence

以下のウェブサイトをご覧ください。
Please refer to the following website:

就職推薦状の受け取りを希望される方/Application for recommendation letter for job hunting

推薦状の発行は連絡事務室での事前申し込みが必要です。申し込み済の方は、7月1日(水)より学部長・研究科長名での推薦状を発行しています。発行できた方には、メールをお送りしますので、開室時間内に51号館1階教学支援課事務所カウンター推薦状発行窓口にてお受け取りください。
For the issuance of recommendation letter, prior application at your Department Office is required.For those who have already made prior application, recommendation letter in the name of Dean can be issued on and after July 1(Wed.). You will receive an email once your recommendation is ready for you. Please drop by the designated counter in the administrative office (1st floor, Bldg.51).

なお、来室が難しい方は、今年度に限り郵送も承ります。郵送希望にチェックした交付願を連絡事務室に提出ください。
In case you cannot visit our office, we will send your recommendation letter by post, as exceptional measure only for this year. Please submit the application form (in which you opted for “send by post”) to your Department Office.

3.オンライン授業に関するお問い合わせ/Inquiry about online class

以下のサイトを参照のうえ、各窓口にお問い合わせください。
Please refer to the following website:

授業欠席の取扱いについて/Absence from classes

来室が難しい方は、以下のページを参照のうえ、 必要書類を添付してE-mailにてご提出ください。事務所承認印押印後、PDFファイルをお送りしますので ご自身から各科目担当教員に Waseda Moodleの「Message My Teacher」よりメッセージを送付し、 担当教員宛に配慮をお申し出ください。
In case you cannot visit our office, please refer to the following website and send the necessary documents by e-mail. We will send the scanned document after official seal is affixed to your application document. Then, please send a message from “Message My Teacher” on Waseda Moodle and ask your lecturer for accommodation to your request.

4.学生生活を支えるサポートについて/Support for your student life

以下のサイトを参照のうえ、各窓口にお問い合わせください。
Please refer to the following website:

5.ドキュメントセンター/Documentation Center

  • 開室時間/Opening hours
    月~金/Mon.-Fri. (学事日程に則る/follow the academic calendar) 9:00-17:30
  • 発注・問い合わせ先/Order・Inquiry
    [email protected]

6.連絡バス/Shuttle Bus

7.お問い合わせ先/Inquiry

問い合わせフォームをご利用ください。
Please contact via inquiry form.

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