特別講演会
ロンドン大学教育研究所
准教授
オルガ・カラ博士(教育社会学)
- 講師:ロンドン大学教育研究所 准教授 オルガ・カラ氏
- 演題:英語が追加言語である16歳以上の若者への教育と職業教育の効果―志望と軌跡
- 日時:2024年 6月17日(月)15:05~16:05
- 会場:早稲田大学早稲田キャンパス 14号館807教室
- 使用言語:英語(日本語通訳あり、斉藤 沙夜花氏:ロンドン大学教育研究所 博士課程院生)
- 参加費:無料
- 交通、キャンパスマップ:https://www.waseda.jp/top/access/waseda-campus
- 問い合わせ先:早稲田大学教育・総合科学学術院 教授 小林 敦子 [email protected]
要旨
本講演では、イギリスにおける英語を追加言語(EAL)とした若者(16-25歳)の教育、職業教育、雇用機会に着目した研究結果の報告を行う。調査によれば、EALの若者は彼らの状況によって、16歳以降の教育効果は一律ではないことが示された。第一に、自分自身をバイリンガルであると認識している若者は、25歳の時点で多岐の分野において高い成果を収めていた。一方、EALであり他言語を主要言語として生活している若者は16歳以降、二極化する傾向にあることが明らかとなった。本グループには、高い成果を収めている者が比較的高い割合で含まれていた。しかし、同時に、労働市場において困難を強いられているものも多く存在し、彼らは社会的排除のリスクに晒されていた。さらに、分析の結果から、親の学歴、職業、教育への関与といった、彼らの社会資本や経済資本の重要性が示された。
オルガ・カラ博士
ロンドン大学教育研究所所属、准教授。専門は教育社会学。混合研究法と量的研究法に精通し、エスニシティー、言語、教育、および、教育における親の関わりを専門とする。特に、教育的な文脈におけるエスニックアイデンティティと言語行動に関する研究に関心を持っている。主な論文は、ラトビアにおけるロシア語話者に関するもの、イギリスにおけるラトビア人ディアスポラに関するもの、イングランドのエスニックマイノリティーの教育に関するものである。
配慮が必要な方へ
文字通訳、手話通訳、場内誘導、座席の確保、お子様連れでの参加等について配慮をご希望の方は、原則として開催日の4週間前までにご希望の内容をお知らせください。ご相談のうえ、できる限りの対応を検討させていただきます。
Special Lecture
by
Dr. Olga Cara
Education, Practice and Society
IOE, Faculty of Education and Society
University College London
- Title: Post-16 education and training outcomes for young people who use English as an Additional Language (EAL): aspirations and trajectories
- Time/Date: 15:05-16:05, Monday, June 17, 2024
- Venue: Room 807, Building #14, Waseda University (Waseda Campus)
- Language: English, with interpretation by Ms Sayaka Saito (MPhil/PhD Student, IOE, Faculty of Education and Society, University College London)
- Admission: Free
- Transportation & Campus Map: https://www.waseda.jp/top/en/access/waseda-campus
- Contact Info: Atsuko Kobayashi, Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences, Waseda University [email protected]
Abstract
This presentation focuses on access to education, training and employment for young people aged 16-25 who use English as an Additional Language (EAL) in the UK. The evidence suggests that a group of young people who speak English as an additional language is heterogeneous in terms of their post 16 outcomes. One the one hand self-identified bilinguals were more likely to be high achievers across the range of outcomes at age 25. On the other hand, young people who use EAL and speak another language as their main language were likely to be more polarised in terms of their post 16 outcomes. This group include a relatively high proportion of those who are seen as ‘high achievers. Yet at the same time there is a significant number of those young people who are struggling, particularly in the labour market, and are being put at risk of social exclusion. The analysis also demonstrates the importance of parents and their social and economic capitals, in the form of parental qualifications, occupations and involvement in education.
Dr. Olga Cara is an Associate Professor in Sociology of Education at IOE, Faculty of Education and Society, University College London. She has expertise in mixed methods and quantitative methodologies and research interests in the relationship between ethnicity, language, and education as well as parental engagement. Her specific sociological interests involve the investigation of ethnic identities and linguistic behaviours in educational contexts. She has several publications about the Russian-speaking minority in Latvia, the Latvian diaspora in England, as well as ethnic minority education in England.
To those who require accommodation
Attendees who desire accommodations, including those bringing children, should inform us at least 4 weeks before the date of the event. Upon consultation, we will accommodate your request to the greatest extent possible.