Minami KUROKAMI, Japan International Cooperation Agency (JICA) / 黒神 みなみ, 独立行政法人 国際協力機構
In high school, I’d wanted to study abroad in the United States for university to receive a liberal arts education. When my attempt to join a desired undergraduate course rendered futile, my focus shifted to first, enter a Japanese university with myriad exchange programs with overseas institutions, and second, gain admission to an exchange program in an institution which encourages interdisciplinary learning while offering abundant opportunities to pursue concentrations in depth. For me, this was the Yale Visiting International Students Program (Y-VISP), and my participation in this program has shaped my way of thinking and enriched my life.
Having lived in the States when I was younger and being relatively exposed to the higher education culture in America, I thought I knew what to expect. However, upon starting my year, I found myself stranded in the competitive atmosphere. The idea that I had to appeal my way into course enrollment or take interviews to just join an extracurricular activity was frankly quite new, and an overwhelming sense of helplessness came over me. My resume seemed empty. My fellow classmates were each from the top of their class, and while being humbled to be in the same classroom, I felt a nagging sense of inferiority.
And yet, this “shock” became a motivator and catalyst for me to explore my interests and hone what I wanted my strengths to become. While my courses concentrated on international affairs and political science, it was the classes outside my range that developed my breadth most – the creative writing course stimulated the usually dormant part of my brain and led me to discover I enjoy the process. The midnight session in my ethics of politics and economics course in where we deliberated the philosophy of Hegel has been forever etched in my mind. Through a seminar course on refugees, I learned to critically think about the media and its power to shape social narratives and how depending on its framing, it can further marginalize the very people they intend to shed light on.
To experience how the knowledge I gained in the classroom looked like in action, I took the opportunity to use my winter break to intern at a non-profit organization in Mexico, where I saw first-hand what international cooperation on the ground looked like. Upon completion of my time at Yale, I interned at U.S.-Japan Research Institute (USJI) in Washington D.C., where I saw how policy discussions were held among the policy makers and academics of the world.
I am currently working at Japan International Cooperation Agency (JICA), stationed in Dhaka, Bangladesh. As the representative in charge of governance and ICT sectors, my responsibilities include project formulation and management of Japanese ODA loan, grant, and technical assistance projects of the mentioned sectors in Bangladesh. I get to deepen my knowledge about my area of interest (governance) whilst working with and learning from my many counterparts — a position I can say I enjoy very much. It was my experience at Yale in and outside the classroom that led me here, and I couldn’t be more grateful to Waseda for giving me that opportunity. As I continue to develop my career, I will always look back at that precious year as a turning point in my life.
高校時代、リベラルアーツ教育を受けるために米国の大学に留学したいと考えていました。希望する大学への進学が頓挫したとき、私の関心は、第一に海外との交換留学制度が無数にある日本の大学に進学すること、第二に学際的な学びを奨励し、かつ専門分野を深く追求する機会が豊富な大学の交換留学プログラムに参加することに移りました。その機会を与えてくれたのがイェール大学の”Visiting International Students Program”(Y-VISP)であり、このプログラムは私の思考を変え、人生を豊かにしてくれました。
幼少期に米国に住んでいたことがあり、米国の高等教育文化に多少触れたことがあったため、留学先では想定外のことは起こらないだろうと思い込んでいました。しかし、いざ入学してみると、競争的な世界の中で右往左往している自分がいました。科目登録をするためだけに自己PRが求められたり、課外活動にただ参加するために倍率の高い面接を受けたりしなければならない環境は初めてであり、無力感に襲われました。自分の履歴書が空っぽに思えたほどです。同級生は最優秀生徒の集まりで、同じ教室にいることに身の引き締まる思いがする一方、劣等感も募りました。
しかし、この「衝撃」は、興味分野を探求し、自分の強みを磨くための動機づけとなり、また触発するものになりました。履修した科目は国際関係学と政治学に集中していましたが、能力の幅を最も広げたのは、専門外の授業でした。クリエイティブ・ライティングの少人数セミナーでは、普段眠っている右脳が刺激され、創造するプロセスが楽しいと感じるようになりました。政治・経済倫理セミナーで真夜中にヘーゲルの哲学について議論したことは今でも心に残っています。難民に関するセミナー形式の授業では、社会的な物語を形成するメディアについて批判的に考えることを学び、情報の見せ方によっては意図せず難民の方々をさらに疎外する要因になり得ることも学びました。
教室で得た知識が現実社会でどのように実践されているのかを学ぶため、冬休みを利用してメキシコの非営利団体でインターンをし、国際協力の現場を少し体験しました。留学プログラム修了後は、ワシントンD.C.にある日米研究インスティテュート(USJI)でインターンをし、世界の政策立案者や学者の間で政策がどのように議論されているのかを肌で感じることができました。
私は現在、国際協力機構(JICA)で勤務しており、バングラデシュの首都ダッカに駐在しています。ガバナンスとICT分野の担当として、同分野のバングラデシュにおける日本のODA事業(有償資金協力、無償資金協力、技術協力)の案件形成と監理を担当しています。興味のある分野(ガバナンス)に関する知識を深めながら、多くのカウンターパートから学び、一緒に働くことができる楽しい仕事です。イェール大学での教室内外での経験がここに導いてくれたのであり、その機会を与えてくれた早稲田大学には感謝してもし切れません。これからもキャリアを積んでいく中で、あの貴重な1年間は人生の転機だったと振り返ることでしょう。