Faculty of Science and EngineeringWaseda University

Other

FAQ for international students/留学生からのよくあるお問い合わせ

Q1: I understand that some of the classes in the AY2021 will be held on-campus, but should I come over to Japan? / 2021年度は対面授業が実施されるということですが、渡日した方がいいでしょうか?

A1:

In principle, attendance is required for face-to-face classes. In case you are unable to attend face-to-face classes due to entry restrictions to Japan, please refer to this website: [Notice on classes for AY2021]-[ 6. In case you cannot attend in-person classes (lecture, seminar, laboratory courses)]

対面授業は原則として出席を要します。入国制限等によって出席できない場合の取り扱いは、こちらのウェブサイトより「2021年度授業に関するお知らせ」-「6.対面授業(講義科目・演習科目・実験科目)に出席できない場合」をご確認ください。

>>Back to the question page

Q2: What should I do if I cannot enter Japan due to immigration restrictions? /入国制限によって、入国できないのですが、どうしたらよいでしょうか。

A2:

Please refer to this website ([Notice on classes for class for AY2021]-[ 6. In case you cannot attend in-person classes (lecture, seminar, laboratory courses)]) and then,  contact your instructor directly.

こちらのウェブサイト(「2021年度授業に関するお知らせ」-「6.対面授業(講義科目・演習科目・実験科目)に出席できない場合」)をご確認の上、科目担当教員に直接、ご相談ください。

>>Back to the question page

Q3: It is hard for me to attend real-time online classes as I am in the different time zone. What should I do? / オンライン授業がリアルタイム配信で実施される場合、日本との時差があり、受講が困難です。この場合、どうしたらいいでしょうか?

A3:

If you wish to ask for consideration for taking courses, please contact with your instructor. “How to contact” is available on this website ([Notice on classes for AY2021]-[ 6. In case you cannot attend in-person classes (lecture, seminar, laboratory courses)]-[How to contact]).

履修する際に何かしらの配慮を希望する場合には、ご自身で該当の科目担当教員にご相談ください。連絡方法はこちらのウェブサイト(「2021年度授業に関するお知らせ」-「6.対面授業(講義科目・演習科目・実験科目)に出席できない場合」-「科目の連絡先」)をご確認ください。

>>Back to the question page

Q4: Where can I find out which courses are conducted as on-campus? / どの科目が対面で実施されるかについては、どこで確認できますか?

A4:

Please refer to this website ([Notice on classes for AY2021]-[1.How to check course delivery methods]).

こちらのウェブサイト(「2021年度に関するおしらせ」-「1.授業実施方法の確認方法」)をご確認ください。

>>Back to the question page

Q5: What should I do when I have a question about course registration? / 科目登録についてわからないことがあった場合はどこに問合せればよいですか?

A5:

Please look into your enrollment year’s Student Handbook first. If the issue is not solved, please refer to How to Inquire and send message with inquiry form on MyWaseda. In order to ensure a fair distribution of information, inquiries by phone cannot be accepted. Thank you for your understanding.

まずはご自身の入学年度の「学部要項」もしくは「研究科要項」を確認してください。それでも解決しない場合は、「科目登録に関する問い合わせ方法について」をご確認のうえ、MyWasedaの「お問い合わせフォーム」からお問い合わせください。

なお、全学生の皆様への公平・迅速な対応を目的として、電話でのご質問は受け付けません。ご理解のほどよろしくお願い致します。

>>Back to the question page

Q6: What should I do if my visa expires while I’m back home? Can I apply for visa extension from abroad? / 帰国中にビザが失効してしまった場合、どうしたらよいですか?国外から在留資格の延長手続きはできますか?

A6:

You cannot apply for the visa extension from outside of Japan.

If your current visa becomes invalid while you are outside of Japan, you will be required to apply for COE (Certificate of Eligibility) again. Center for International Education (CIE) at Waseda University is your contact point. So please refer to the following website and contact CIE directly:

http://www.cie-waseda.jp/visastatus/en/current/returnuniv.html

日本国外から在留資格の延長手続きをすることはできません。

日本国外に滞在中(現在)に、ご自身の在留カードが失効してしまった場合は、COE(Certificate of Eligibility)を再び取得する必要があります。早稲田大学留学センター(Center for International Education: CIE)が担当窓口になりますので、以下のウェブサイトを確認のうえ、直接、ご連絡下さい。

http://www.cie-waseda.jp/visastatus/en/current/returnuniv.html

>>Back to the question page

Q7: Since I am currently back home, I have not received the notice of tuition payment from the university as it was sent to my home address in Japan. How do I pay my tuition fees from outside of Japan? / 現在、帰国しているため、日本の住所に郵送された学費の振込通知書を受け取ることができません。日本国外から学費を支払う方法を教えてください。

A7:

[Those who are to graduate in September 2021]

Tuition fees must be paid by the end of August.

Procedures depend on whether or not you have a proxy in Japan. Please pay your tuition fees by either of following options:

  • If you do NOT have a proxy in Japan: Overseas remittance or credit card payment is available. Please kindly be informed that you will be charged handling fees depending on the payment method you choose. You can request the invoice or credit card payment information from the following URL:

https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=361822906

[Others (Students who are not scheduled to graduate in September 2021)]
(1) If you can deposit money into your bank account in Japan for tuition fees:

Prior to your payment, please confirm the amount of your tuition fee on “Students HANDBOOK” of your enrollment year. If you are “Enchosei (*)”, please contact the Academic and Student Affairs Section ([email protected]).

(*)Enchosei (undergraduate students in their fifth year or more and Master’s students in their third year or more*) *Includes any leave of absence or study abroad

Transaction due day for fall semester is scheduled as follows.
①Regular students : First: October 1, Second: December 1
②”Encho-sei” : December 1.

(2)If you CANNOT deposit money into your bank account in Japan for tuition fees:

Procedures depend on whether or not you have a proxy in Japan. Please pay your tuition fees by either of following options:

  • If you have a proxy (*Your friend can be your proxy) in Japan: Please inform the proxy’s name and postal address to the Academic and Student Affairs Section by an e-mail to: [email protected]. We will send the payment slip to your proxy accordingly. After your proxy complete the payment, please upload the scanned copy of receipt from the following URL:
    https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=368077776&pseudoCommuntiyPageId=0
  • If you do NOT have a proxy in Japan: Overseas remittance or credit card payment is available. Please kindly be informed that you will be charged handling fees depending on the payment method you choose. You can request the invoice or credit card payment information from the following URL:

https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=361822906

【2021年9月卒業予定の方】

学費は8月末日までに納入して頂く必要があります。
日本に代理人がいる場合と、いない場合では手続が異なります。いずれかの方法で振込をお願いします。

(1)日本に代理人(友人でも可)がいる場合
学費等振込用紙を代理人に発送しますので、代理人の氏名、住所を教学支援課宛にEメール([email protected])にてお送りください。代理人による学費振込後、領収証の写しを以下URLの申請フォームから提出ください。

https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=368077776&pseudoCommuntiyPageId=0

(2)代理人がいない場合

海外送金もしくはクレジットカード払いを利用することができます。支払方法によってかかる手数料は送金者の負担となりますのでご了承ください。以下URLの申請フォームからInvoiceもしくはクレジットカード払い情報の申請をしてください。

https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=361822906

【2021年9月卒業予定でない方】

(1)学費引落口座に入金できる場合
納入する金額については、入学年度の学部・大学院要項をご確認のうえ、学費引落口座にご入金ください。延長生の方は、別途、教学支援課(以下のメールアドレス)までお問い合わせください。

[email protected]

※秋学期の学費引き落としスケジュールは以下の通りとなります。
①正規生⇒1回目:10月1日、2回目:12月1日
②延長生⇒12月1日
※1日が金融機関の休業日にあたる場合は、翌営業日に口座振替が行われます。 延長生とは・・・(例)一般入学してから学部5年目にあたる方、学士入学してから学部3年目の方

(2)学費引落口座に入金できない場合
日本に代理人がいる場合と、いない場合では手続が異なります。いずれかの方法で振込をお願いします。

①日本に代理人(友人でも可)がいる場合
学費等振込用紙を代理人に発送しますので、代理人の氏名、住所を教学支援課宛にEメール([email protected])にてお送りください。代理人による学費振込後、領収証の写しを以下URLの申請フォームから提出ください。

https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=368077776&pseudoCommuntiyPageId=0

②代理人がいない場合

海外送金もしくはクレジットカード払いを利用することができます。支払方法によってかかる手数料は送金者の負担となりますのでご了承ください。以下URLの申請フォームからInvoiceもしくはクレジットカード払い情報の申請をしてください。

https://my.waseda.jp/application/detail/application-detail?communityContentLinkId=361822906

>>Back to the question page

Q8: I am currently back home and cannot come to the university, so I would like a certificate as electronic version. /現在、帰国しており大学に行くことができないため、電子版の証明書が欲しいのですが。

A8:

Waseda University does not offer any electronic certificates, but we can send you the originals.

You can apply from outside of Japan, but it may take time. Thus, if you need certificates urgently, “Application by proxy” might work faster if you can designate someone in Japan as your proxy.

Details on application process for certificates can be referred in the following website:

早稲田大学では電子版での証明書の提供は行っていません。証明書原本を郵送することは可能です。海外からもお申込み頂けますが、時間を要するため、証明書が至急で必要な場合は、日本国内の代理人を通じた申請をご検討ください。証明書の申請手続きについては、以下をご確認ください。

>>Back to the question page

Q9: How can I check my grades of 2020 Fall Semester? / 2020年度秋学期の成績評価について確認したいのですがどうすればいいでしょうか?

A9:

Please refer to the website below for FAQs about grades. If you have any inquiries about the grade, you may contact your instructor directly.

成績に関するよくある質問については以下を参照してください。評価についての質問があれば科目担当教員に直接お問い合わせください。

>>Back to the question page

Q10: How can I receive my diploma in case I cannot attend the graduation ceremony? / 学位授与式に参加できない場合の学位記受理方法を知りたいのですが。

A10:

Your diploma will be issued after the day of graduation and commencement in exchange for your student ID card at the Academic & Student Affairs Section in the Center for Science and Engineering. (Bldg.51, 1F) If you are not able to attend the graduation ceremony and it is not possible to receive the diploma in person, you can appoint your friend or relevant person as proxy to receive your diploma. If you would ask for overseas shipping service due to unavoidable circumstances, please visit Academic & Student Affairs Section in the Center for Science and Engineering with the designated materials and shipping fee by September 3 (Fri.). The requested diploma will be mailed in early October. Applicants should also note that Waseda University does not reissue nor accept responsibility for any loss or damage occurred during the delivery.

The detail and application form is available from here.

学位記は卒業式後、学生証と引き換えに51号館1階理工学術院統合事務所にてお渡ししています。卒業式に出席できず、直接学位記を受領することができない場合は、代理人に委任の上、学位記を受領することが可能です。また、事情により海外送付を希望される場合は、必要書類および郵送料を準備の上、理工学術院統合事務所へ9月3日までにお申し出ください。学位記は10月上旬に送付予定です。送付にあたっては、郵送中のいかなる事故紛失においても大学は責を負いません。学位記の再発行もいたしませんので、予めご了承の上申し込みをしてください。申請書はこちらからダウンロード可能です。

>>Back to the question page

Q11: I am a prospective student in September 2021. I want to postpone my enrollment. What should I do? / 2021年9月入学予定者です。入学の時期を延期したいのですが、どうしたらよいでしょうか?

A11:

We are afraid that the university does not allow prospective students to postpone the enrollment period for Fall Semester 2021. Besides, it is possible to take a Leave of Absence for the 2021 Fall Semester and then return to the university in the following 2022 Spring Semester. If you wish to take a leave of absence, please check the details of the procedure below.

Certificates, School Register & Use of Classrooms

2021年秋学期入学予定者の入学時期の延期はできません。入学のうえ、最初の秋学期を「休学」し、翌年の春学期に「復学」するための制度はあります。「休学」を希望される場合は以下から休学手続の詳細を確認してください。

証明書・各種手続き

 

 

>>Back to the question page

Page Top
WASEDA University

Sorry!
The Waseda University official website
<<https://www.waseda.jp/fsci/en/>> doesn't support your system.

Please update to the newest version of your browser and try again.

Continue

Suporrted Browser

Close