新型コロナウイルスの影響拡大に伴う課外活動の中止・延期等対応について/Preventive Measures for the Spread of Novel Coronavirus (COVID-19) Cancellation and Postponement of Extracurricular Activities


2020年2月25日

学生の皆さんへ
早稲田大学総長

新型コロナウイルスの影響拡大に伴う課外活動の中止・延期等対応について


2月23日(日)、新型コロナウイルスの影響拡大に伴う本学の対応方針を本学Webサイトに公開しました。それに伴い、新型コロナウイルスの感染拡大を防止するため、現時点では3月24日(火)までの間、次のいずれかに該当する、あるいは同程度の活動を予定している場合、当該課外活動を中止または延期してください。判断に迷う場合は学生生活課まで相談してください。


  • 一定規模の参加者が予定されるイベントなど(参加者30人程度を目安とする)
  • これまでの事例から感染リスクが高いとされる高齢の方の参加が多く見込まれるイベントなど
  • 懇親会など、参加者同士の濃厚接触の可能性の高い実施内容を伴うイベントなど
  • 国内外へのサークル合宿、遠征など

  • これに伴い、課外活動に関連する学内施設の内、一度に一定規模以上の利用者数が予定される下記の各施設については、本日2月25日(火)より3月24日(火)までの利用を停止します。学生の皆さんが、各活動・イベントの準備を重ねてきたことを思うと心苦しい限りです。しかし、4月からの新学期の教育研究環境を整えることが本学の最も大切な使命です。また、同時に、大学としては可能な限り安全、安心な課外活動の場を用意する責任があります。皆さんのご理解、ご協力をお願いします。


    <利用停止となる施設>
  • セミナーハウス(軽井沢、松代、菅平、伊豆川名、鴨川、本庄)
  • 学生会館(トレーニングセンター、B101、B201、B202、B203、W403-405、W406-407)
  • 早稲田小劇場どらま館
  • 早稲田アリーナ(多目的運動場)
  • 大隈ガーデンホール

  • 感染予防の観点から、マスクの着用、手指の消毒,手洗いうがい、咳エチケットの励行をお願いするとともに、充分な体調管理をお願いします。特に高熱や咳など、風邪の諸症状がある場合には、外出を控えてください。状況は日々変化しますので、厚生労働省のWebサイトなど信頼できる情報源から最新情報を正確に入手してください。また、誰でも感染者になり得る現状に鑑みて、渡航歴や出身地域に偏見を持つことなく、流言飛語に惑わされずに早大生として相応しい言動を行うとともに、適切な感染予防に努めてください。


    なお、本件に関する情報は日々更新されることから、本学の対応も状況に応じて変化します。課外活動に関する今後の対応については、更新情報を学生部Webサイトにおいて発信していきます。こまめに確認するようにしてください。


    以 上

    <参考URL>
    早稲田大学Webサイト「新型コロナウイルス感染症に関する本学の対応について」
    学生部Webサイト

    <本件相談先>
    早稲田大学学生部学生生活課
    TEL : 03-3202-0706
    MAIL: [email protected]




    February 25, 2020

    To all students,

    Preventive Measures for the Spread of Novel Coronavirus (COVID-19) Cancellation and Postponement of Extracurricular Activities


    The university has posted the preventive measures for the spread of the novel coronavirus (COVID-19) on its website on February 23. In order to prevent the transmission of the coronavirus, please cancel or postpone all extracurricular activities scheduled to take place between now and March 24 that fall under any of the following below. If you have any questions, please consult the Student Affairs Section.


  • Events with a large number of participants (i.e. 30 people or above)
  • Events where many senior citizens are expected to attend
  • Events that involve close physical contact between participants (e.g. social gatherings)
  • Domestic and overseas club’s training camps, tours and away games

  • In line with the above, the use of the following facilities for the purpose of extracurricular activities, which a large number of people is expected at any given time, will be suspended from February 25 to March 24.


    *Suspended Facilities
  • Seminar House (Karuizawa, Matsudai, Sugadaira, Izu-kawana, Kamogawa, Honjo)
  • Waseda University Student Center (Training Center, B101, B201, B202, B203, W403 – 405, W406 – 407)
  • Waseda Shogekijo Drama-Kan Theater
  • Waseda Arena (Multipurpose court)
  • Okuma Garden Hall

  • I would like to apologize to the students who have prepared so hard for each activity and event. However, it is the university’s utmost priority to take appropriate preventive measures and to make sure that all classes and research activities resume as normal when the new academic year/semester begins in April. At the same time, we also have the responsibility to provide safe and secure places for extracurricular activities as much as possible. We thank you for your kind understanding and cooperation on this matter.


    In addition, please exercise caution, maintain good hygiene and take general precautions such as wearing a mask, washing your hands and rinsing your mouth to minimize the chance of getting infected by the coronavirus. If you experience a high fever, coughing or any other cold symptoms, please stay at home and refrain from going out. Taking into consideration that anyone could be infected by the novel coronavirus, we trust that you will all be good ambassadors of Waseda University and will not hold any form of prejudice against anyone based on their hometown and travel history.


    Daily updates related to the latest news on the coronavirus, suspension of extracurricular activities and the use of facilities will be posted on the Student Affairs website. The university will take appropriate steps and measures according to circumstances. Please check the website frequently.



    *refer the link below:
    Waseda University “University Response to Novel Coronavirus-infected Pneumonia
    Student Affair Section
    *Contact us
    Student Affair Section, Student Affairs Division
    TEL: 03-3202-0706
    EMAIL: [email protected]


    President,Waseda University