極超音速旅客機(左)と二段式スペースプレーン(右) ©JAXA
佐藤研究室では、将来の宇宙往還機(スペースプレーン)および極超音速航空機の実現を目指し、JAXAや他大学と共同で、キーテクノロジーのひとつである極超音速予冷ターボエンジンの研究を行っています。このエンジンは、空気予冷却システムの採用により、地上静止状態からマッハ数6までの広範囲において、連続作動できる点が特長です。
極超音速機用エンジンは、熱流体力学をはじめとする様々な分野の研究要素が詰まっています。本研究室では将来を見据えて、以下のようなシステム、要素研究を行っています。
近年は、観測ロケットを用いた機体/エンジン統合制御実験(HIMICO: High Mach Integrated Control Experiment)の計画を進めています。
風洞内でマッハ4作動実証中の予冷ターボエンジン ©JAXA
HIMICOシーケンス ©JAXA
SATO laboratory mainly conducts R&D of the hypersonic precooled turbojet engine to apply for hypersonic cruisers and spaceplanes in cooperation with JAXA.We are currently involved in preliminary studies such as an engine system unsteady simulation, study of supersonic inlet buzz, study of the cryogenic two phase flow, study of the frost formation on the precooler and CFD analysis of the mixed-flow compressor under the windmill condition or with temperature distorted inflow.Recently, we have proposed a Mach 5 flight experiment of a small scale ramjet vehicle using a sounding rocket called HIMICO: High Mach Integrated Control Experiment.