文学研究科シラバス2021
134/425

WalterM.Miller,Jr.,PhilipK.Dick,UrsulaK.LeGuin,CormacMcCarthy,SamuelR.Delany,OctaviaE.Butler,WilliamGibson,Chang-RaeLee,NnediOkorafor,andOmarElAkkad.Wewillconsiderauthorssuchastheseandtheirworksinrelationtoaesthetics,genre,criticaltheory,andotherissuesasproposedbystudents.Studentsarerequiredtopurchasethetexts(printorelectronic).ThecoursewillbeconductedentirelyinEnglish.NOTE:GiventheFacultyofLetters,ArtsandSciencesʼcurrentpolicyforthe2021academicyear,wewilltrytoholdface-to-faceclasses.However,thismightchangetoliveonlinecoursesviaZoomdependingonhowtheCOVID-19situationdevelops.IncaseweuseZoomduringtheassignedclassperiod,youwillneedtohaveaccesstoacomputerandtheInternetduringthesetimes.InstructionswillbepostedonWasedaMoodle.IfyouthinkyoumighthaveproblemswithaccesstotheInternet,letmeknow.授業の到達目標Studentswilllearnin-depthliteraryanalysiswithinculturalandhistoricalcontext.StudentswillalsodeveloptheirEnglish-languagereading,writing,listening,anddiscussionskillsforthegraduatelevel.成績評価方法(subjecttochange)Finalpaper:50%Participation:50%科目名英米文学演習5-2“Literary”ScienceFictioninAmericanLiteratureII担当者名Ph.D.UniversityofRochesterチャンエドワードケイ英文学コース2単位冬季集中無その他1年以上―――授業概要IMPORTANT:Forthefall2021semester,thiscoursewillbeheldduringthewinterholidaybreak(1223-15)onadailybasismeetingfortwoconsecutiveclassperiods(13:00-16:15).ThiscoursewillexploretheAmericansciencefiction(SF)novelasa“paraliterary”genrethathashistoricallybeendismissedasnon-literarybuthas,attimes,hoveredontheedgeofrespectability.Nevertheless,theSFgenrehasincreasinglybecomemoreandmoremainstreamintermsofliterarycriticism,andseveralwritersnotbasedinthegenrehavetakenuptheSFformoraspectsofit.Thus,wemightrefertoatleastsometextsas“literary”sciencefiction(thoughweneedtoemphasizethescarequotes,whichrepresentwhatsomewouldconsiderafalsedistinctionandhierarchy).RepresentativeauthorsincludeRayBradbury,KurtVonnegut,Jr.,WalterM.Miller,Jr.,PhilipK.Dick,UrsulaK.LeGuin,CormacMcCarthy,SamuelR.Delany,OctaviaE.Butler,WilliamGibson,Chang-RaeLee,NnediOkorafor,andOmarElAkkad.Wewillconsiderauthorssuchastheseandtheirworksinrelationtoaesthetics,genre,criticaltheory,andotherissuesasproposedbystudents.Studentsarerequiredtopurchasethetexts(printorelectronic).ThecoursewillbeconductedentirelyinEnglish.NOTE:DependingontheCOVID-19restrictions,eachclassmightbeconductedonZoom,soyouwillneedtohaveaccesstoacomputerandtheInternetduringthesetimes.InstructionswillbepostedonWasedaMoodle.IfyouthinkyoumighthaveproblemswithaccesstotheInternet,letmeknow.授業の到達目標Studentswilllearnin-depthliteraryanalysiswithinculturalandhistoricalcontext.StudentswillalsodeveloptheirEnglish-languagereading,writing,listening,anddiscussionskillsforthegraduatelevel.成績評価方法(subjecttochange)Finalpaper:50%Participation:50%備考・関連URLBecauseoftheCOVID-19pandemic,thiscoursewillbeconductedoverZoom(orCollaborateonMoodle,ifnecessary).ZoomlinkswillbedisplayedonthecourseʼsMoodlepage.科目名英米文学演習6-1EzraPoundのHughSelwynMauberleyとTheCantosの初期詩篇を読む。担当者名山内功一郎英文学コース2単位春学期月曜日5時限1年以上―――授業概要アメリカン・モダニズムを代表する詩人の一人、EzraPoundのHughSelwynMauberleyとADraftofXXXCantosからの抜粋を読み解く。1920年に発表されたHughSelwynMauberleyと1930年に出版されたADraftofXXXCantosの世界に触れれば、20世紀アメリカ詩におけるモダニズム運動の核心に迫ることができるだろう。パウンドが提唱した民族の物語(thetaleofthetribe)とはなにか?歴史を含む詩(apoemincludinghistory)とは?たとえばこれらの問いについて考察するための具体的な素材として、パウンドの実作を取り上げてみたい。授業では、受講者の担当を分担して各詩篇を精読する。受講者による原文の音読、和訳と解釈をもとに作品の鑑賞を行う予定である。授業の到達目標・英語の原典を正確に読解する能力を身に着けること。・英文の批評を原文で読み解き、作品解釈に役立てる力を習得すること。・オリジナルな解釈を確立し、それを効果的に表現する文章能力を身に着けること。成績評価方法試験0%なし。レポート50%テクストの精読に基づく独自な視点の提示。英文学コース―144―

元のページ  ../index.html#134

このブックを見る