GSICCS
8/28

Linguistic Approach: 言語的アプローチグローバル社会で生じる言語媒体を中心とするコミュニケーションについて専門的な理解を深めると同時に、言語理論を中心にその周辺分野における応用研究を実施します。特に異なる言語的背景をもった話者が接触することにより生じる社会言語学的問題、あるいは第二言語習得を通じて生じる教育的問題や通訳・翻訳的実践から派生する言語・社会的問題に注目し、これを分析・研究します。In addition to deepening their specialized understanding of communication with a focus on linguistic media in global society, students carry out applied research centering on language theory and associated elds. In particular, students focus their analysis and research on sociolinguistic problems arising from contact among speakers with different linguistic backgrounds, educational problems arising from second-language acquisition, and linguistic and social problems deriving from the practice of interpretation and translation. Cultural and Media Approach: 文化・メディア的アプローチ多文化社会における芸術・メディア表象を研究対象とし、複数文化の接触が新たな文化を組成するプロセスとそのメカニズムを分析します。同時に、現代文化を捉える理論的枠組みの構築を目指した研究・分析を行う。具体的には、映画・テレビといったマスメディアやインターネットなどのニューメディアが促進する新しい文化展開を、文化の翻訳プロセスと捉え、伝統文化との比較・対照を通じて位置づけます。Students study artistic and media representation in multicultural societies in order to analyze the processes and mechanisms by which contact among a plurality of cultures gives rise to new cultural formations. At the same time, they engage in research and analysis with the goal of building a theoretical framework based on contemporary culture. Speci cally, students examine the signi cance of new cultures whose development is accelerated by mass media such as lm and television as well as new media such as the Internet, which is treated as a cultural translation process, by comparing and contrasting the phenomenon with that in traditional culture. Social Approach:社会的アプローチ異なる言語・文化的背景をもつ人的資源の移動により形成される新しいタイプの共同体がもつ社会的特徴や問題点に注目し、グローバル化の時代におけるローカル・コミュニティーがもつ政治・経済、および社会の特徴を研究対象とします。具体的には、従来の国境移動型の移民社会の組織・形成だけでなく、インターネットなどニューメディアの発達・展開によって組成されるバーチャルな共同空間の政治・経済的意味や位置づけを分析し、これらの新しい共同体がもつ可能性と問題点を分析します。Students study the political, economic, and social characteristics of local communities in an era of globalization, by focusing on the social characteristics and problems of new types of social groups that are formed by the movement of human resources with different linguistic and cultural backgrounds. Speci cally, they analyze not only the composition and formation of conventional immigrant societies spurred on by cross-border movements of people, but also the political and economic signi cance and role of virtual communal spaces formed by the development and expansion of new media such as the Internet. This study includes an analysis of the promise of, and the problems encountered by, these new communities.博士後期課程の特徴Features of the Doctoral Program 博士後期課程のカリキュラムは、「コア研究」、「セミナーA」、「セミナーB」、「インデペンデント・スタディー」の4区分によって編成されます。「コア研究」は、博士論文作成のための研究指導です。アカデミック・アドバイザーがこれを担当し、3年間以上研究指導を受けることとします。「セミナーA」では、言語、文化・メディア、社会的アプローチの下に、専門的な指導を行います。博士後期課程修了までに2科目を履修することが必要です。「セミナーB」では、言語、文化・メディア、社会的アプローチを横断的かつ複合的に研究する機会を提供します。「セミナーA」同様、博士後期課程修了までに2科目を履修することが必要です。「インデペンデント・スタディー」では、サブ・アドバイザーを中心に学問的関心を共有する教員の下で到達目標を定め、研究指導を受けることとします。 修士課程同様、博士後期課程においても言語・文化・社会の3つの相異なる視点から研究を推進します。具体的には、言語媒体を基礎にグローバル社会におけるコミュニケーションのあり方を分析対象とする言語的アプローチ、文化・メディアの多様性・複合性を研究対象とする文化・メディア的アプローチ、グローバル社会の諸問題を政治・経済的に捉え、異文化共同体の社会的意義や位置づけを研究する社会的アプローチの3つの方法論により国際コミュニケーション学研究を実施します。各学生には、これら異なる学問的アプローチのひとつを専門的に学ぶ機会を提供すると同時に、異なる分野における研究方法を理解・習得することを促進し、より広い視点から各々の課題に取り組む力を培うことを目的とします。また、上記の言語・文化・社会的アプローチの下、本研究科博士後期課程においてはグローバル化とトランスカルチャー、IT文化と現代社会、視覚文化と言語、メディア・コミュニケーション理論の4つの研究領域を中心に研究・教育を推進します。The curriculum for the Doctoral program consists of four components: Core Study, Seminar A, Seminar B, and Independent Study. Core Study comprises research guidance designed to assist students in composing their doctoral thesis. Academic advisors are responsible for this part of the curriculum, and students must receive at least three years of research guidance. Seminar A provides specialized instruction in line with the program’s linguistic, cultural and media, and social approaches. Students are required to have taken two Seminar A courses by the time they complete the Doctoral program. Seminar B provides an opportunity for complex research that cuts across elds, in line with the program’s linguistic, cultural and media, and social approaches. As with Seminar A, students are required to have taken two Seminar B courses by the time they complete the Doctoral program. In Independent Study, students set a goal under the guidance of a faculty member who shares their academic interest, typically their sub-advisor, and receive research guidance. Like the Master’s program, the Doctoral program involves conducting research from the three differing perspectives embodied in the linguistics, media and culture, and social approaches. Speci cally, students carry out research in international culture and communications studies utilizing three methodologies: a linguistic approach that analyzes the nature of communication in a global society based on linguistic media; a cultural and media approach that studies the diversity and complexity of culture and media; and a social approach that studies the social awareness and signi cance of cross-cultural communities by examining the problems faced by global society from a political and economic standpoint. The goal of the program is to promote the understanding and mastery of research methods in different elds so as to foster the ability to address various issues from a broader perspective, while simultaneously providing opportunities for students to undertake a specialized study from one of these academic approaches. At the same time, the Doctoral program facilitates research and education centered on the following four research domains under the linguistic, cultural and media, and social approaches described above: Globalization and Transculture, IT Culture and Modern Society, Visual Culture and Language, and Theories of Media and Communication.GSICCS | Taking Communication Beyond the Classroom6GSICCS | Taking Communication Beyond the Classroom6

元のページ 

page 8

※このページを正しく表示するにはFlashPlayer10.2以上が必要です