GSICCS
18/36

研究指導教員Directed ResearchClosely associated with the a new technological paradigm, specially social media like twitter, Facebook and LINE, We have observed the rise of new communication structure and communication practices. The purpose of this lecture is to discuss the change in various social eld, political process, social consciousness and production of culture in relation to the social communication, and to make this transformation clear. In the case, we have to pay attention to the following points. First, it is that television and newspaper still have big power. Therefore, it is important for us to observe the interaction between old media and social media. I would like to concentrate our discussion on media politics, new public space, social movements and crisis of democracy. Facebookやtwitterに代表されるソーシャルメディアの普及は社会的コミュニケーションの構造を大きく変化させ、これまでにない社会現象・情報現象を生み出している。授業では、デジタルメディアの特質とかかわらせながら、政治過程、社会意識、文化生産など社会の様々な領域における変動を考察する。その際に留意すべきは、ソーシャルメディアの機能を独立して把握するのではなく、依然として大きなパワーを発揮している既存のメディア(テレビ、新聞)との相互関係・相互浸透という側面から把握することである。 履修者の論文執筆能力を高め、問題の同定、論理的展開などの能力を強化することを目的とするが、そのためにも、上記の「社会のコミュニケーション空間全体の変容」を捉える議論をおこなう。博士後期課程 / Doctoral Program教授伊藤 守ITO, MamoruProfessorRESEARCHFIELDMedia Studies, SociologyKeyword: media, fear, affection, social movement, Mass media are responsible for shaping the form and content of experience in everyday life. I examine how the mass media, including news and popular culture, construct the reality of social world. Especially I will discuss how media construct the political and social context through discourses and images, and how ‘fear symbols’ that are constituted by media works with crisis to alter discourse, social meaning, and our sense of being in the post-9/11 world. I think that media logic has promoted a politics of fear, in addition fear comes to penetrate and structure our view of the world. This is a timely study that should be of interest to all concerned with contemporary media and politics. グローバルなコミュニケーションの拡大と深化は一様に進んでいるわけではなく、それぞれの地域の政治的・社会的な文脈に規定されて異なる様々な諸層を形成している。それは、北アフリカや中東地域でみられた社会運動と「革命」、アメリカで起きた金融街へのデモ、あるいは日本におけるフジテレビへの抗議運動などを見ても明らかだろう。本指導では、デジタルメディアが生み出す文化や政治やコミュニケーション現象、社会意識やアイデンティティの変容をメディア研究、文化理論などの視点から多角的に検討する予定である。Media Studies (博士後期課程 / Doctoral Program)※DIRECTED RESEARCH修士課程 / Master’s Program※2017年度以降学生募集を行いません。No application is taken after year 2017.教授麻生 享志ASO, TakashiProfessorPh.D. in Comparative Literature (State University of New York at Buffalo)RESEARCHFIELDCulture and Translation (修士課程・博士後期課程 / Master’s Program・Doctoral Program)Postmodernism and American CultureIn our world of globalization, what is at stake for us is not only how to communicate beyond different cultures and different languages but also how we can construct and reconstruct a new culture out of two or more different cultures.Take Vietnamese American culture, for example: people in Vietnam started to move to the United States and other western nations during and after the war in Vietnam. As a result, Vietnamese immigrants, in particular, those frequently categorized as 1.5 generationers in the United States, have worked very hard to assimilate themselves to American culture rst, then to produce a culture of their own where their native Vietnamese culture is mixed with American culture in so many ways.In this seminar, we want to focus on this process and dynamism of making another culture out of two traditional cultures. We will analyze; 1) translation and transition processes between the mainstream culture and the minority culture; what constitutes the so-called hybrid culture where the process of translation is very important; how globalization affects the construction and constitution of our culture today. グローバル化が進む現在、異なる文化の融合が世界的なトレンドとなりつつある。なかでも、多くの移民や異なる人種・民族が共存する社会では、複数の文化が接触することにより、新たな文化が生まれる状況にある。本指導では、日米文化の接点である沖縄や、ベトナム系をはじめとするアメリカ移民文化を例に、文化の混合と混成、主流文化とマイノリティー文化の力学関係を分析することで、グローバル化時代の文化のあり方を解き明かすことを目的に研究指導を行う。DIRECTED RESEARCHIt is said that American Culture since the end of World War II has contributed to the formation of the so-called “global culture.” Indeed, the United States has been very inuential with its military and economic power throughout the world and, therefore, it also has exerted soft power extensively over other countries and nations. This is why some critics argue that global culture is American culture and that globalization is Americanization. In fact, it is not only non-U.S. culture but also American culture itself that undergoes radical changes under the process of globalization, since American culture, however dominant it might be, has to change itself when it collides and negotiate with another culture. In this seminar, we want to draw attention to this process of cultural collision and negotiation so that we would analyze the ways in which culture changes. We also want to focus on the process of cultural hybridization or cultural translation where two or more cultures mix with each other. 第二次世界大戦以降のアメリカは、その軍事・経済的覇権を背景にいわゆるグローバル文化を形成し、多様な影響を世界各地にもたらした。それは、アメリカ文化が各国文化を変化させるプロセスであると同時に、アメリカ文化そのものが異文化との接触や衝突を通じて変容するプロセスでもあった。本講座では、20世紀半ばから今日に至るアメリカ文化と異文化の相互関係に焦点を当て、そこから生じる混成文化の展開や形成を「文化翻訳」をキーワードに研究指導を行う。また、ポストモダニズム以降の理論研究を最大限駆使することで、21世紀が直面する文化の多様性を人種・民族、あるいはジェンダーといった視点からも分析できる幅広い視野を培うことも目的とする。博士後期課程 / Doctoral Program修士課程 / Master’s ProgramGSICCS | Taking Communication Beyond the Classroom16

元のページ 

page 18

※このページを正しく表示するにはFlashPlayer10.2以上が必要です